Droomreis Ilse – thailand planning tips

• 31 maart 2017

Mijn Droomreis

Time flies when your having fun! Over 1,5 week is het zover! Ik ga dan eindelijk de reis maken waar ik van heb gedroomd # droomreis. En dat bedoel ik meteen letterlijk en figuurlijk. Want buiten het feit dat ik niet kan wachten en ontzettend veel zin heb in mijn reis, heb ik ook nachtmerries erover. 2 nachtmerries springen er met vlag en wimpel bovenuit. In de ene stond ik op het punt om te vertrekken naar het vliegveld (anders kwam ik niet op tijd) en toen kwam ik erachter dat ik nog niks ingepakt had! In mijn nachtmerrie stond het hele huis op z’n kop om alle spullen bij elkaar te rapen. DRAMA. Als je denkt dat dit belachelijk is, komt de volgende.. Ik stond op het vliegveld, klaar om te vertrekken.. en ik ging nog even het lijstje af in mijn hoofd of ik echt echt niks vergeten was. En toen kwam ik erachter dat ik was vergeten om muziek op mijn telefoon te zetten. Out of everything denk ik weer aan muziek! Uiteraard zijn er natuurlijk 100 ergere scenario’s te bedenken maar ik denk dat ik in mijn onderbewustzijn toch door heb hoeveel muziek voor mij betekend. Dus daarom heb ik maar meteen de dag erna mijn telefoon voorzien van de vetste nummers.

De planning

Natuurlijk is dit niet het enige wat ik heb voorbereid voor mijn droomreis. In mijn vorige blog heb ik verteld dat ik mijn vliegticket en eerste hotel had geboekt. Oke, ik ben in Bangkok, wat nu?! Ik had werkelijk geen idee welke route ik het beste kon nemen, hoe ik van A naar B ging komen etc. Er ging zelfs weer een gedachte door mijn hoofd waarom ik er ook alweer aan begonnen was. Normaal had ik altijd iemand om me achter te verschuilen, maar nu sta ik er alleen voor. En precies om die reden had ik dus meteen mijn vliegticket gekocht! Zodat ik geen weg meer terug heb… Ik had een planning nodig. Maar soms moet ik mijn ‘independent woman’-gehalte even opzij zetten en om hulp vragen. Mijn goede vriend Bob is vorig jaar in Thailand geweest en met een paar kleine aanpassingen hier en daar hebben we zijn reisroute gekopieerd. Wat een opluchting was dat, ik kon weer vooruit.

Na 3 dagen Bangkok vertrek ik naar Ayutthaya. Ayutthaya is een plek waar het minder toeristisch is en mooie oude cultuur kunt bezichtigen. Na even te Googelen kwam ik erachter dat ik gewoon voor een paar Euro de bus kan pakken van Bangkok naar Ayutthaya. Yes! Vanuit hier ga ik met de nachttrein naar Chiang Mai. Ja, je leest het goed, met de nachttrein. Back to the basics. Rond een uur of 21 uur stap ik op de trein en ’s ochtends kom ik dan aan in Chiang Mai. In Chiang Mai ga ik naar het Elephant Nature Park & ga ik ziplinen! Ik heb even getwijfeld over het ziplinen maar het lijkt me zo vet. Een ding… als ik maar niet tegen een spin aan vlieg! Na dit verblijf neem ik een binnenlandse vlucht naar Phuket, waarna ik doorreis naar Kho Sok National Park. Ik denk dat dit het hoogtepunt (lees dus dieptepunt) van mijn reis gaat worden aangezien ik hier in een hutjes slaap zonder airco. Hallo zweet & muggen! 2 dagen ga ik trekken door de Jungle en ik overnacht op de welbekende hutjes op het water. Bekijk hutje 1! En onderstaand hutje 2; rafthouse in Khao Sok National Park.

Na Kho Sok reis ik door naar Ao Nang, Krabi. Van de jungle naar luxe. Want dat heb ik dan wel verdiend vind ik! Na Ao Nang ga ik het eiland Kho Phi Phi bezoeken en vervolgens ga ik naar Phuket. Ik ben echt benieuwd of alle verhalen die ik heb gehoord kloppen. Ik lig met mijn hotel in ieder geval naast de drukste straat, dus ik ga het meemaken. Vanuit Phuket vlieg ik weer terug naar Bangkok. In Bangkok verblijf ik nog een nachtje en dan kan ik aan mijn terugreis beginnen. Kijk mijn luxe hotelletje op Phi Phi!

Almost ready to go!

Alle hotels & vluchten zijn nu geboekt en dat geeft toch wel een fijn gevoel. De meeste mensen om me heen zeggen dat ik gewoon erheen moet vliegen en kijken waar ik heen ga maar dat vond ik voor nu nog een beetje too much. Het is voor mij al heel wat dat ik met me and my bag op reis ga. Dus van mijn autistische planskills ga ik geen afscheid nemen! Met het boeken van de vluchten had ik uiteraard niet veel keus. Dat was gewoon de vlucht selecteren op Skyscanner en afrekenen. Maar met hotels was echt teveel keuze! Ik heb echt avonden vol gekregen met alleen maar het zoeken naar hotels op booking.com. Ik kan mezelf daar dan helemaal in verliezen. Wat mij betreft gaat er niets boven booking.com. Super chill & overzichtelijk. Én ze hebben een app waarin je dus al je boekingen hebt staan. Kei handig. Tijdens het boeken ben ik er ook achtergekomen dat ik nogal gekke eisen heb aan een hotel. Oke, #1 is dat het netjes & schoon moet zijn. Maar een tweepersoonsbed behoort ook tot de zoekfilter. Heel gek, maar ik kan gewoon echt niet slapen in een eenpersoonsbed. Verder heb ik uiteraard gekeken naar de ligging. Ik hou van bruisende locaties! Voor mij moet een hotel niet afgelegen liggen, het liefste lig ik echt midden in het centrum. Voor de rest ben ik niet zo veeleisend (of is dit al veeleisend?!). Bijvoorbeeld dit hotel: 11 minuten van het strand CHECK, naast het winkelcentrum (!!) CHECK, 800 meter van Bangla Road CHECK, tweepersoonsbed CHECK, chillings zwembad CHECK!

Ik heb er wel serieus heel veel plezier in gehad om alle locaties & hotels uit te pluizen. Toen ik mijn laatste hotel in Bangkok had geboekt vond ik het echt jammer dat deze fase voorbij was. Maaaar, waar het ene eindigt begint het andere! Nu mag de volgende voorpret gaan beginnen: wat ga ik meenemen? In mijn volgende blog (vlak voordat ik echt ga vertrekken) neem ik jullie mee in mijn backpack. Ik weet niet waarom, maar ik denk echt dat het hilarisch gaat worden. Mijn beste vriendin Janne ligt serieus nu al in een deuk als ze de woorden ‘backpack’, ‘Ilse’ & ‘inpakken’ in één zin hoort. Ze gaat ook extra een paar uur vrij nemen om mij weg te brengen naar het vliegveld. Zou ze het doen om het moment te kunnen delen of mij uit te lachen met mijn HUGE tas? Haha ik denk beide! In ieder geval heb ik dan voldoende beeldmateriaal van dat moment, dat is een ding wat zeker is. Xx Ilse. Follow my journey @ilselazarus